PENGENALAN
Dalam usaha
menggalakkan pembelajaran kendiri, para pelajar juga patut diberi hak
untuk menentukan apa yang hendak dipelajari, bagaimana pembelajaran itu
akan dilaksanakan dan dihasilkan dalam jangka waktu yang ditetapkannya
sendiri, bahkan juga corak penilaian tugasannya itu. Antara kaedah yang
paling berkesan untuk tujuan ini ialah penggunaan kontrak pembelajaran.
KONSEP
Kontrak
Pembelajaran atau dikenali sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan
persetujuan atau kontrak yang dibuat antara guru dengan pelajarnya
(secara individu/kumpulan) berhubung dengan tugasan yang dibuat secara
bertulis.
Persetujuan meliputi kriteria-kriteria yang berkaitan dengan tugasan seperti :-
• Bentuk akhir tugasan dihasilkan
• Bagaimana tugasan dihasilkan (individu atau kumpulan?)
• Tempoh menyiapkan tugasan/tarikh tugasan dihantar kepada guru
• Kaedah penilaian dibuat (secara proses atau hasil akhirnya sahaja)
• Tindakan/akibat yang akan diterima oleh pihak yang gagal mematuhi kontrak
Kontrak biasanya ditandatangani oleh kedua-dua pihak yang bersetuju dengan syarat-syarat atau kriteria yang disenaraikan.
FUNGSI KONTRAK PEMBELAJARAN
Kontrak pembelajaran penting dalam pembelajaran untuk membolehkan pelajar :-
• mengenal pasti dan merekod objektif dan matlamat pembelajaran kendiri
• kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat jangka masa pelaksanaan dan penghasilannya
• bukti menunjukkan objektif tercapai
• bagaimana dan pada tahap mana hasil pembelajaran akan dinilai
• Memberi peluang pelajar menentukan matlamat pembelajaran masing-masing mengikut minat dan keupayaan sendiri
• Menghasilkan kerja yang terancang
• Membantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses kerjanya
BAGAIMANA KONTRAK PEMBELAJARAN DIGUNAKAN ?
Kontrak pembelajaran digunakan dengan pelbagai cara, antaranya:-
1. Penilaian objektif tugasan
• Objektif ditentukan oleh guru sementara pelajar menetapkan pelaksanaannya ATAU
• Beberapa set objektif disarankan oleh guru, pelajar memilih mana-mana yang difikirkan sesuai ATAU
• Pelajar merangka beberapa objektif, dan kemudian pilih mana-mana paling sesuai dengan persetujuan guru
2. Hasil Pembelajaran
•
Pelajar bertanggungjawab terhadap strategi pembelajaran, bentuk
tugasannya (sama ada dalam bentuk portfolio, laporan kajian, rencana
dll)
• Jenis atau bentuk hasil pembelajaran telah ditentukan oleh guru
3. Penilaian
• Pelajar menyatakan gred yang diharapkan dan sistem pengredan untuk keseluruhan proses pelaksanaan tugasan ATAU
• Gurum menentukan sistem pengredan untuk kaedah penilaian keseluruhan proses pelaksanaan tugasan ATAU
• Gred akhir dibincang dan dipersetujui antara guru dan pelajar berdasarkan kriteria yang ditentukan ATAU
•
Penilaian dibuat oleh pelajar dan rakan sebaya. Guru hanya memantau
penilaian tersebut untuk menjamin kesahan dan kebolehpercayaanny
FORMAT / BENTUK KONTRAK
Kontrak
pembelajaran dibuat dalam pelbagai bentuk mengikut keperluan tugasan
dan pihak yang terlibat. Kontrak boleh dibuat secara formal, dimana
prosedurnya dinyatakan dengan jelas dan rapi. Ia boleh juga dibuat
secara tidak formal,tetapi terancang dan jelas.
PERINGATAN:
Dalam
kontrak pembelajaran, penilaian selalunya berpusatkan pelajar, sementara
penggredan perlu dikawal oleh guru. Senarai semak bagi butiran yang
hendak dinilai, dan bagaimana penggredan dibuat perlu dilampirkan dan
persetujui oleh pihak yang terlibat
No comments:
Post a Comment